Kebangkitan Besar

Kebangkitan Besar

Sunday, April 3, 2011

MeruntuhkanTembok Yeriko (Bag 3)

Pdt Agus Gunawan
Bethany Church Sydney

Ayat bacaan Yosua 6:10

Yosua memerintahkan kepada bangsa Israel untuk tidak mengeluarkan sepatah katapun selama mereka mengitari tembok Yeriko. Mengapa ia memberikan perintah seperti itu? Itu dilakukan agar bangsa Israel tidak mengeluarkan perkataan padang gurun dan bahasa Mesir, seperti yang dilakukan oleh orang tua mereka. Perkataan menggerutu, berkelahi, tidak puas dan sebagainya yang tidak berkenan dihadapan Allah.

Tuhan memberikan mulut kepada kita untuk kita melakukan mujizat dan perkara-perkara yang ajaib. Mulut kita harus selalu memperkatakan perkataan iman. Mulut kita harus menjauhi perkataan yang menggerutu dan protes.

Mari kita mulai berhenti menggerutu. Terkadang dalam hidup ini Tuhan mengijinkan perkara-perkara kecil yang tidak enak untuk terjadi dalam hidup kita, tetapi hendaklah kita selalu mengeluarkan perkataan yang manis dan ucapan syukur dan perkataan iman dan pengharapan akan pertolongan dan anugrah Tuhan.

Jika kita ingin merobohkan “tembok Yeriko” maka kita harus berhenti total dari perkataan kotor yaitu perkataan yang tidak beriman, pahit, amarah, gossip dan gerutu) dan mengeluarkan perkataan yang membangun.

No comments:

Post a Comment